Sunday, February 28, 2010

Rahsia bulan Ogos


Ehem. Assalamualaikum. Ceh pestaim bagi salam kat blog. haa korang pernah tak baca Rahsia Bulan Kelahiran dari Dr Haji Fadzillah Kamsah ? Mesti pernah. Korang pernah nilai tak apa yang dikatakan sama atau tak dengan diri korang sendiri? mesti ada sikit-sikit betul kan? Sebenarnye aku pun tak pasti motif post untuk kali ni, sebabnya aku terlampau boring. dah 3 hari duduk rumah tak keluar langsung, keluar pun gi jogging setengah jam pastu balik rumah balik sambung mengadap laptop. Orang lain semua suka cuti, aku tak sukaaaa cutiii . time cuti je kawan-kawan semua balik kg la, gi dating la. aku je takde kg dan takde org nak ajak dating. hahaha! Ok berbalik pada tajuk asal, aku ada nilaikan samada apa yang dikatakan tu sama atau tak dengan diri aku. Kite tengok berapa yang betul dan berapa yang salah. oh kalau korang yang tak pernah tau benda ni dan nak tau rahsia bulan kelahiran korang, google je ye. mesti ada. ok chekidaut :P

OGOS


1. Suka berlawak
-BETUL. Suka jugak la berlawak tapi dengan teman-teman rapat yang dah rapat je. ahah. kalau dengan orang yang tak biasa aku banyak diamkan diri je. Kawan-kawan cakap kalau aku takde, tak berseri. Ceh atau nak bodek jee? haha

2. Mudah tertawan kepadanya
-BETUL. Hehe aku ni mudah tertawan kat orang, mudah terpikat dan mudah nak terima cinta orang, tapi aku SETIA tau! kalau aku dah ada bf, tak pandang lain dah.

3. Sopan santun
-SALAH. Aku tak rasa pun yang aku ni sopan santun. Aku ni agak kasar. Kasar dari segi percakapan mahupun perbuatan. Ingat lagi dulu, aku tolong mak aku kat kedai. Pastu nak hantar makanan kat sorang customer ni, aku letak makanan atas meja dia pastu dia marah dia cakap aku letak makanan main hentak-hentak je. padahal aku sikit pun tak perasan dan takde niat pun nak buat mcm tu. hehehe

4.Berani dan tidak tahu takut
-BETUL. Ni apa yang aku rasa pada diri aku la.

5. Caring terhadap orang lain
-BETUL. Tak payah la nak explain kenapa betul. Rasanya setiap individu ada sifat begini.

6. Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan
-BETUL. Yang ni memang sangat-sangat betul. Aku agak tegas, aku tak suka orang pijak kepala aku.

7. Pandai pujuk orang lain
-BETUL. Yeke? Mengikut pengalaman yang lepas, masa aku ada bf dulu kalau bf aku merajuk, memang senang nak dipujuk. Aku cakap benda sikit je dia dah tergelak dan terus tak jadi nak merajuk. hehe

8. Terlalu pemurah
-BETUL. Rasanya tak perlu dinyatakan kenapa dan mengapa. Kang orang ckp buat baik tak ikhlas lak. haha

9. Bersikap ego
-BETUL. Betul dan tersangatlah betul! Orang kata ego aku ni tinggi macam ego lelaki malah mungkin lebih lagi dari ego lelaki.

10. Dahagakan pujian
-BETUL. Nama pun perempuankan? Perempuan mana yang tak suka di puji. Tapi aku benci kalau lelaki yang puji lebih-lebih ni atau selalu sangat memuji.

11. Semangat juang yang luar biasa
-SALAH. Terus terang aku cakap, aku jenis yang cepat berputus asa.

12.Cepat marah & mudah mengamuk
-BETUL. Betul dan sangat sangat sangat betul! hah amek kau. hehehe. Aku mudah marah dan mudah mengamuk bila orang tak dengar cakap aku. Apa yang aku suruh buat, dia tak buat. Tapi takdelah marah teruk-teruk pun. Cuma bila aku marah, aku keluarkan kata-kata sinis yang boleh membuatkan jantung orang berhenti berdegup bila dengar. haha!

13. Mudah marah apabila cakapnya dilawan
-BETUL. Sama la macam kat atas tadi tu. Kalau aku tengah cakap, jangan nak lawan! Memang aku akan lawan balik sampai aku menang. Tunggu aku habis ckp dulu.

14. Sangat cemburu
-BETUL. Sangat-sangat dan tersangat cemburu.

15. Daya pemerhatian yang tajam & teliti
-SALAH. Aku memang sangat lemah bab-bab macam ni.

16. Cepat berfikir
-BETUL. Mungkin betul dari beberapa segi, dan mungkin salah dari beberapa sudut. Contoh aku cakap benda ni betul sebab kalau aku dan family duduk berbincang untuk menyelesaikan sesuatu masalah, aku yang selalu bagi idea yang bernas. Ceh! Lagi-lagi kalau berkaitan dengan bisnes. Mak aku cakap cara aku macam orang yang dah byk pengalaman. Mungkin sebab bila aku pergi ke sesuatu tempat tu aku suka perhatikan cara orang tu mengendalikan bisnes tu.

17. Fikiran yang berdikari
-BETUL. Betul tapi ada kot kat belakang. Betul kot? haha! Betul dari beberapa aspek la.

18. Suka memimpin & dipimpin
-BETUL. Betul dan sangat-sangat betul. Dalam keluarga, aku suka membuat keputusan. Contohnya kalau nak pergi memana, aku yang buat keputusan. Kalau aku cakap takyah, tak jadi la benda tu. Aku suka dipimpin juga, kalau aku ada suami nanti aku nak cari suami yang boleh memimpin aku, bukan aku yang pimpin suami aku tu.

19. Sifat suka berangan
-BETUL. Aku suka berangan dan terlalu memikirkan pasal masa depan. Tapi bagi aku ape yang aku fikirkan tu bukanlah angan-angan. Tu semua cita-cita yang aku nak capai. Aku dah planning macam-macam untuk kehidupan aku di masa depan, dari segi karier, kewangan, perkahwinan, keluarga, anak-anak, rumah, kereta, business dan macam-macam lagi.

20. Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat
-SALAH. Semestinya salah! takde bakat langsung ok bab-bab melukis ni . haha

21. Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit
-BETUL. Aku susah nak dihidapi penyakit. Kalau demam pun, satu hari je dah baik.

22. Belajar untuk relax
-BETUL. Aku jenis yang cepat terusik. Bila aku rasa marah atau malu aku akan buat sesuatu yang aku rasa agak bodoh dan memalukan diri sendiri. Bila dah buat, baru tersedar dan masa tu aku akan cuba tenangkan minda dan kembali kepada diri yang asal. haha

23. Sikap kelam kabut
-BETUL. Betul dan sangat betul. Kelam kabut tak hingat!

24. Romantik, pengasih & penyayang
-BETUL. Betul kot? haha. romantik tu ada la dalam 30% je. pengasih tu dalam 30% gak. Penyayang tu 60% teheeee.

25. Suka mencari kawan
-SALAH. Aku tak suka mencari kawan. Macam kat university ni pun, walaupun satu kelas tapi tak pernah bertegur. Aku kawan dengan orang yang tegur aku dulu. hehe diva ke?

26. Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk
-SALAH. Sangat sensitif dan MUDAH merajuk. tapi merajuk sekejap je. dalam 20minit camtu? haha boleh tak?

Kesimpulannya : 20 betul dan 6 salah! hehe. ni apa yang aku rasa dari penilaian aku sendiri, kadang-kadang orang tengok dan tafsirkan kita berbeza. Okay sekian saja, wabilahi taufik walhidayah, Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Kata-kata hikmah untuk post kali ini :


"Orang yang berjaya dalam hidup adalah orang yang nampak tujuannya

dengan jelas dan menjurus kepadanya tanpa menyimpang"


2 comments:

azizie said...

azizie8 likes this

Mama AF said...

commonnn diva ke nk kne tegur dulu?

Post a Comment